Algemene verkoop-, leverings- en betalingsvoorwaarden
Definities
In deze algemene verkoop-, leverings- en betalingsvoorwaarden (‘Leveringsvoorwaarden’) wordt verstaan onder:
Interoffice: Interoffice Kantoorinrichting B.V. (KvK 02327956) en/of haar groepsmaatschappijen, dan wel enige vennootschap die met Interoffice nu dan wel in de toekomst in een groep verbonden is.
Producten: zaken alsmede diensten.
Opdrachtgever: degene die Producten wenst af te nemen van Interoffice en handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf.
Dienst: werkzaamheden zoals maar niet beperkt tot ontwerp, kabelmanagement, onderhoud, advies en inspectie.
Overeenkomst: iedere overeenkomst of getekende offerte tussen Interoffice en Opdrachtgever ter zake de levering van Producten alsmede elke aanvulling of wijziging daarop.
Toepasselijkheid
- Tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders overeengekomen zijn deze voorwaarden van toepassing op alle aanbiedingen van Interoffice en op alle (overige) tussen de Opdrachtgever en Interoffice geldende rechtsbetrekkingen. Eventueel van deze Leveringsvoorwaarden afwijkende bedingen dienen in alle gevallen schriftelijk en uitdrukkelijk te worden overeengekomen.
- Toepasselijkheid van enige door de Opdrachtgever gehanteerde algemene (inkoop) voorwaarden wordt, mits anders overeengekomen, uitdrukkelijk van de hand gewezen.
Aanbiedingen en overeenkomst
- Aanbiedingen, welke van Interoffice uitgaan, zijn niet bindend. Zij zijn vrijblijvend, voor zover het tegendeel niet ondubbelzinnig blijkt.
- De in catalogi, (schets)ontwerpen, tekeningen, normalisatiebladen en dergelijke vermelde gegevens of afbeeldingen zijn slechts indicatief en niet bindend, behalve voor zover deze uitdrukkelijk zijn opgenomen in een door partijen ondertekende Overeenkomst of een door Interoffice ondertekende opdrachtbevestiging, onverlet de verantwoordelijkheid van de Opdrachtgever voor door hem verstrekte gegevens. Geringe maatverschillen, of ten bate van een goede uitvoering gewenste ondergeschikte wijzigingen in constructie of onderdelen, blijven voorbehouden.
- Een Overeenkomst komt tot stand na (digitale) ondertekening van de Overeenkomst of schriftelijke opdrachtbevestiging door Interoffice.
- De door Interoffice uitgebrachte aanbieding alsmede door haar verstrekte ontwerpen, tekeningen, draaiboeken en presentaties blijven haar eigendom en dienen, indien geen opdracht met Interoffice tot stand komt, onverwijld aan haar te worden teruggezonden. Zij mogen zonder de uitdrukkelijke toestemming van Interoffice geheel noch ten dele worden gebruikt en/of gekopieerd, dan wel op een andere wijze worden vermenigvuldigd noch aan derden ter inzage worden gegeven.
- De Opdrachtgever staat ervoor in, dat gegevens betreffende de door Interoffice gebezigde fabricage en/of constructiemethoden niet aan derden worden getoond, bekendgemaakt of gebruikt.
- Elke aanbieding is, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld, gebaseerd op uitvoering onder normale omstandigheden en gedurende de bij Interoffice geldende normale werkuren. Het staat Interoffice vrij, tenzij schriftelijk anders overeengekomen, in geval van levering of montage buiten de normale werkuren een toeslag op de leverings- en /of montagekosten te berekenen van:
- 30% op normale werkdagen na 17:00 uur en voor 20:00 uur;
- 40% op normale werkdagen tussen 20:00 uur en 07:00 uur;
- 60% op zaterdagen;
- 100% op zon – en feestdagen.
- Interoffice behoudt zich het recht voor om kosten die in verband met een (eventuele) aanbieding en/of Overeenkomst door Interoffice gemaakt zijn aan de Opdrachtgever door te berekenen.
- Interoffice is niet tot nalevering van eenmaal geleverde producten gehouden, indien deze producten uit productie zijn genomen of om enige andere reden uit zijn verkoopprogramma zijn vervallen.
- De geldigheidsduur van de offertes van Interoffice is standaard 1 maand na offertedatum.
Prijzen
- Alle door Interoffice gehanteerde prijzen en prijsopgaven zijn exclusief het wettelijke BTW tarief en andere heffingen die van overheidswege worden geheven. Tenzij anders overeengekomen zijn de door Interoffice in haar offertes of opdrachtbevestigingen aan Opdrachtgever opgegeven prijzen af fabriek/magazijn. Alle genoemde prijzen en condities zijn alleen geldig bij onverdeelde opdracht.
- Indien gewenst door de Opdrachtgever zal, nadat hiervoor door de Opdrachtgever opdracht is verstrekt en door Interoffice de opdracht is aanvaard, Interoffice zorgdragen voor vervoer naar de plaats van bestemming op het terrein en/of in het gebouw van de Opdrachtgever, mits de betreffende zaken met een voor plateauwagens en pallettrucks voldoende grote lift en overigens zonder enige belemmering kunnen worden vervoerd naar de interne plaats van bestemming. Interoffice berekent voor deze dienst en de montagekosten een minimumbedrag gelijk aan eenmaal de voorrijkosten en een half manuur.
- Indien op verzoek van de Opdrachtgever de levering wordt uitgesteld tot na de leveringsdatum, dan wel indien de Opdrachtgever verzoekt tot levering van de Producten voor de leveringsdatum dan heeft Interoffice recht op vergoeding van de voor haar door dit uitstel respectievelijk door deze bespoediging voortvloeiende kosten, alsmede van vergoeding van de wettelijke rente over de prijs van de in het uitstel betrokken Producten. Uitstel van levering schort de betalingsverplichting van de Opdrachtgever niet op. Interoffice behoudt zich het recht voor om uit de vertraging voortvloeiende schade te vorderen.
- Indien de aanvoer op of bij de plaats van levering door het ontbreken van bestrating of een verharde weg, dan wel door andere omstandigheden extra arbeidsuren vergt, dan wel dat Interoffice hierdoor extra kosten moet maken, dan komen deze extra uren en kosten voor rekening van de Opdrachtgever en is Interoffice gerechtigd deze uren en kosten afzonderlijk bij de Opdrachtgever in rekening te brengen.
- Wachturen en vertragingen die niet zijn ontstaan naar aanleiding van het eigen handelen van Interoffice, zullen tegen de geldende tarieven worden doorberekend.
- Wijzigingen in inkoopprijzen, loonkosten, kostprijzen van grondstoffen en/of materialen, sociale- en overheidslasten en/of andere kosten voor zover deze betrekking hebben op de overeengekomen prestatie kunnen te allen tijde door Interoffice aan de Opdrachtgever worden doorberekend. Indien de prijs binnen drie maanden na totstandkoming van een Overeenkomst wordt gewijzigd, heeft de Opdrachtgever het recht de Overeenkomst te ontbinden.
- Tenzij anders overeengekomen, behoudt Interoffice zich het recht om Opdrachtgever de werkelijke verzendkosten dan wel een vaste opslag voor verzendkosten in rekening te brengen.
- Tenzij anders overeengekomen, zijn eventuele kosten voor materieel, installatie-, transport-, verpakkings- en montagekosten en andere in verband met de levering te maken kosten niet bij de prijs inbegrepen.
- Indien op verzoek van de Opdrachtgever de levering wordt geannuleerd, dan heeft Interoffice het recht op vergoeding van de hierdoor voortvloeiende kosten, alsmede een vergoeding van de wettelijke rente over de prijs van de betrokken Producten. Interoffice behoudt zich het recht voor om de voortvloeiende schade van Opdrachtgever te vorderen. Bij een restitutie van een vooruitbetaling aan de Opdrachtgever zullen deze kosten hiermee worden verrekend.
Levering en uitvoering
- De opgaven van leveringstermijnen in aanbiedingen, orderbevestigingen en/of Overeenkomsten worden naar beste weten gedaan en worden door Interoffice zoveel mogelijk in acht genomen, doch zij zijn niet bindend en betreffen nimmer een fatale termijn. Interoffice komt door het enkele overschrijden hiervan niet in verzuim noch leidt dit tot enige aansprakelijkheid aan de zijde van Interoffice. Bij overschrijding van deze termijnen zal Interoffice tijdig in overleg treden met de Opdrachtgever. De levertermijnen van de verschillende producten in de Overeenkomst kunnen afwijken.
- Levering geschiedt, tenzij anders overeengekomen, af fabriek/magazijn. Interoffice heeft aan haar leveringsverplichting voldaan door de Producten éénmaal af fabriek/magazijn dan wel op de overeengekomen locatie en op het overeengekomen tijdstip aan Opdrachtgever aan te bieden. Onder leveringen wordt mede verstaan: overeengekomen deelleveringen.
- Interoffice behoudt zich het recht voor om de Overeenkomst in gedeelten te leveren en deze deelleveringen separaat te facturen.
- De levertijd gaat in op het laatste van de navolgende tijdstippen:
- de dag of week zoals vermeld op de (digitaal) getekende offerte of opdrachtbevestiging;
- de dag van ontvangst door Interoffice van de voor de uitvoering van de opdracht noodzakelijke bescheiden, gegevens, vergunningen en dergelijke;
- de dag van de vervulling van de voor het aanvangen van de werkzaamheden noodzakelijke formaliteiten;
- de dag van ontvangst door Interoffice van hetgeen volgens de Overeenkomst voor het aanvangen van de werkzaamheden bij vooruitbetaling dient te worden voldaan.
- de dag dat de goedgekeurde en voor akkoord getekende tekening voor speciaalwerk aan Interoffice geretourneerd is.
- De Opdrachtgever is verplicht tot afname van de door hem gekochte Producten op de in artikel 5 lid 2 omschreven plaats en op het overeengekomen tijdstip. Indien de Opdrachtgever dit nalaat, dan is Interoffice gerechtigd om zonder ingebrekestelling betaling van de overeengekomen koopprijs van de niet afgenomen Producten te vorderen en worden deze Producten geacht door de Opdrachtgever van Interoffice te zijn afgenomen, waarna zij voor rekening en risico van de Opdrachtgever en tegen vergoeding van alle daaruit voortvloeiende kosten worden opgeslagen. Een en ander onverminderd de aan Interoffice verder toekomende rechten.
- Annulering van de Overeenkomst kan slechts plaatsvinden na overleg met en na schriftelijke instemming van Interoffice onder de door Interoffice gestelde voorwaarden.
- Interoffice heeft het recht (delen van) de Overeenkomst door derden te laten uitvoeren. Indien de uitvoering van (een deel) van de Overeenkomst in overleg met de Opdrachtgever door (een) derde(n) geschiedt, is Interoffice gerechtigd naast de in de offerte opgegeven kosten ook eventuele door deze derde partij(en) achteraf gefactureerde meerkosten door te belasten aan de Opdrachtgever. Interoffice is niet aansprakelijk voor de werkzaamheden die door een derde wordt verricht voor zover deze derde zelf een overeenkomst met de Opdrachtgever is aangegaan of de Opdrachtgever aan de derde instructies heeft gegeven.
Montage
- Indien opdracht is verstrekt door Opdrachtgever voor montage en Interoffice heeft deze opdracht schriftelijk aanvaard dan wordt geacht dat deze montagewerkzaamheden kunnen geschieden onder normale werkomstandigheden en gedurende voor de montagedienst van Interoffice geldende normale werkuren. Indien de werkzaamheden (geheel of ten dele) moeten plaatsvinden buiten de normale werkuren, dan kan Interoffice de toeslag zoals vermeld in artikel 3 lid 6 in rekening brengen.
- Waar nodig, zijn de montagewerkzaamheden gebaseerd op vooraf aan de Opdrachtgever gezonden tekeningen dan wel op basis van de door de Opdrachtgever ter beschikking gestelde en door Interoffice goedgekeurde lay-out tekeningen. De hierin opgegeven maten en gegevens dienen door de Opdrachtgever in het werk te worden gecontroleerd. Afdrukken van de betreffende tekeningen worden door de Opdrachtgever voor akkoord ondertekend en aan Interoffice geretourneerd. De beoordeling van geschiktheid van de constructie van het gebouw, waarin de Producten worden gemonteerd, is een verantwoordelijkheid van de Opdrachtgever. Hulp aan derden (bijvoorbeeld sparingen voor contactdozen of kabeldoorvoeren), anders dan in de Overeenkomst omschreven, zullen op basis van nacalculatie worden uitgevoerd;
- Onverminderd het bepaalde in lid 1 zorgt de Opdrachtgever voor eigen rekening en risico:
- dat de benodigde werkzaamheden, welke niet tot de opdracht van Interoffice behoren, zoals elektra-, hak-, breek-, metsel-, beton-, stukadoors-, en/of schilderwerk of andere dergelijke werkzaamheden op de juiste wijze en tijdig voor de geplande leveringstermijn zijn verricht;
- dat licht- en krachtstroom op redelijke afstand beschikbaar zijn, dat de door derden of klant aan te leveren materialen aanwezig zijn in de buurt van de betreffende werklocatie en dat de ruimten waarin gewerkt dient te worden schoon, droog, leeg en voldoende verlicht en verwarmd zijn;
- dat aanvoer van het meubilair door middel van een vrachtauto en via een verharde weg op de bouwplaats plaats vindt;
- dat er met rollend materieel vanaf de laadklep over een verharde weg toegang tot het gebouw is;
- dat de aangevoerde Producten met een voor plateauwagens of pallettrucks voldoende grote lift naar de plaats van montage kunnen worden vervoerd. Additioneel verticaal transport zal op basis van nacalculatie worden verrekend;
- Andere werkzaamheden door derden en de Opdrachtgever dienen een ongestoorde voortgang van het transport door het gebouw en/of de aaneengesloten montage niet te verhinderen;
- dat de aanvoerwegen in het gebouw zoals gangen en deuropeningen voldoende ruim en zonder obstakels zijn om intern transport mogelijk te maken;
- dat de aangevoerde, doch nog niet gemonteerde Producten, alsmede de gereedschappen, kunnen worden opgeslagen in af te sluiten ruimten, welke geëigend zijn voor de opslag van deze Producten en gereedschappen;
- dat er een schaftruimte, sanitaire voorziening, water en elektriciteit kunnen worden gebruikt van de opdrachtgever.
- de montage onafgebroken kan plaatsvinden en er mogelijkheid tot overwerk is;
- elektriciteit- en waterleidingen, afvoeren en wandcontactdozen dienen op de juiste plaats te zijn aangebracht.
- verlichting wordt altijd aangeboden zonder lichtbron en installatie, mits anders aangegeven.
Als de Opdrachtgever nalatig is in het nakomen van de hiervoor omschreven verplichtingen, is Interoffice gerechtigd de uitvoering van de werkzaamheden op te schorten en de meerkosten die voor haar ontstaan, aan de Opdrachtgever in rekening te brengen. In geval van tijdverlies als gevolg van vermissing van montagemateriaal, gereedschap of een oorzaak waarvoor Interoffice niet verantwoordelijk is, wordt een zodanige verlenging van de levertijd toegestaan als – alle omstandigheden in aanmerking genomen – redelijk is. Ten aanzien van de extra arbeidsuren en kosten in verband met deze verlenging is artikel 4 lid 4 van overeenkomstige toepassing.
- De Opdrachtgever is aansprakelijk voor beschadiging van Producten of gereedschappen van Interoffice, haar werknemers en de door haar ingeschakelde derden, alsmede voor vermissing hiervan, behoudens opzet of grove schuld aan de zijde van Interoffice.
Proefopstellingen
- Indien zulks door de Opdrachtgever wordt gewenst, kan een proefopstelling worden geplaatst op onderstaande voorwaarden.
- Onder proefopstelling wordt verstaan het op zicht plaatsen van Producten in een door de Opdrachtgever ter beschikking te stellen ruimte met het doel de werkplek of constructie, waarvoor bij de Opdrachtgever belangstelling bestaat, te visualiseren.
- Interoffice heeft het recht om de Opdrachtgever een percentage van de cataloguswaarde van de betrokken Producten en eventuele transport- en montagekosten in rekening te brengen.
- In het geval dat de Opdrachtgever de Producten wenst te behouden, zullen deze door Interoffice alsnog in rekening worden gebracht, waarbij de reeds ontvangen betaling ingevolge lid 3 op het voor de Producten verschuldigde bedrag in mindering zal worden gebracht.
- De Opdrachtgever is ten aanzien van een proefopstelling aansprakelijk voor gebruik, beschadiging, diefstal of verlies van de Producten tot ten hoogste de cataloguswaarde van de betrokken Producten.
Projectadvies
- Tenzij schriftelijk anders overeengekomen, zijn de kosten voor het uitbrengen van een voorstudie en/of inrichtingsvoorstel, het maken van tekeningen en/of plattegronden, alsmede leidinggeven aan de opzet, coördinatie en/of uitvoering van een project, voor rekening van de Opdrachtgever.
- Met betrekking tot (project)adviezen geldt dat er sprake is van een Inspanningsverplichting en dat deze door Interoffice naar beste weten en kunnen worden uitgewerkt op basis van de geldende productspecificaties.
- Interoffice is op geen enkele wijze aansprakelijk voor in de adviezen aangegeven opbergcapaciteiten, resultaten en/of te verwachten prestaties van door hem te leveren c.q. geleverde producten of diensten.
Facturering & Betaling
- Tenzij schriftelijk anders is overeengekomen, zal facturering als volgt geschieden:
- voor Overeenkomsten tot een bedrag van € 10.000 (zegge: tienduizend euro) exclusief BTW, zodra de levering van de Producten ex artikel 5 lid 2 heeft plaatsgevonden;
- voor Overeenkomsten vanaf een bedrag van € 10.000 (zegge: tienduizend euro) exclusief BTW:
- 30% bij de opdrachtbevestiging;
- 60% 2 weken voor levering;
- 10% zodra de levering van de Producten ex artikel 5 lid 2 heeft plaatsgevonden;
- in alle gevallen zal het gehele bedrag worden gefactureerd wanneer de Opdrachtgever in verzuim is met de afname van een (deel)levering.
- Tenzij schriftelijk anders overeengekomen, dient betaling te geschieden op de door Interoffice aangegeven wijze binnen 14 dagen na factuurdatum, zonder verrekening uit welke hoofde dan ook.
- Bij overschrijding van de hiervoor genoemde termijn is de Opdrachtgever van rechtswege in verzuim, zonder dat enige ingebrekestelling vereist is. In dat geval is de Opdrachtgever vanaf de dag van het verzuim de wettelijke rente verschuldigd.
- Indien de Opdrachtgever niet tijdig aan zijn betalingsverplichtingen voldoet, is hij bovendien de buitengerechtelijke incassokosten verschuldigd. Deze kosten belopen tenminste 15% van de nog verschuldigde hoofdsom met een minimum van € 200,- (zegge: tweehonderd euro). Interoffice is slechts gehouden de gemaakte kosten te bewijzen voor zover die het in de voorafgaande zinnen bedoelde bedragen/percentages te boven gaan.
De door Interoffice redelijkerwijs te maken kosten van invordering of van rechtsuitoefening anderszins, waaronder alle kosten berekend door externe deskundigen naast de in rechte vastgestelde kosten, zullen door de Opdrachtgever worden vergoed. - Door de Opdrachtgever gedane betalingen strekken steeds eerst ter voldoening van alle verschuldigde rente en kosten en vervolgens van opeisbare facturen welke het langst openstaan, zelfs al vermeldt de Opdrachtgever dat die voldoening betrekking heeft op een latere factuur.
- Indien en voor zover er volgens de Opdrachtgever gebreken kleven aan een geleverd product, is hij niet gerechtigd betaling te weigeren of zijn betalingsverplichting op te schorten met betrekking tot Producten uit dezelfde zending of levering waaromtrent geen klachten kenbaar zijn gemaakt.
- De Opdrachtgever is verplicht om op eerste verzoek van Interoffice terstond en in de door Interoffice gewenste vorm zekerheid te stellen en deze zo nodig aan te vullen voor alle verplichtingen van de Opdrachtgever. Zolang de Opdrachtgever hieraan niet voldoet is Interoffice gerechtigd haar verplichtingen op te schorten.
Eigendomsvoorbehoud
- Aan de Opdrachtgever geleverde Producten blijven eigendom van Interoffice, zolang de Opdrachtgever niet al hetgeen door de Opdrachtgever aan Interoffice uit hoofde van de Overeenkomst verschuldigd is, met inbegrip van rente, kosten en vorderingen uit hoofde van tekortschieten in de nakoming van de Overeenkomst, volledig aan Interoffice heeft voldaan.
- Producten zijn voor risico van Opdrachtgever vanaf het ogenblik van levering c.q. aanbieding conform artikel 5 lid 2. In geval van uitgestelde levering conform artikel 4 lid 3 gaat het risico op de Opdrachtgever over op het moment waarop de Producten volgens de oorspronkelijke afspraak geleverd zouden worden. Zolang de eigendom van de (af)geleverde zaken niet op Opdrachtgever is overgegaan is Opdrachtgever uitsluitend bevoegd tot eigen be-/verwerking of doorlevering van de afgeleverde Producten in de normale uitoefening van zijn bedrijf. Behoudens het hiervoor bepaalde, mag Opdrachtgever deze Producten niet verpanden of aan een derde enig ander recht daarop verlenen.
- Op afgeleverde Producten die in eigendom van de Opdrachtgever zijn overgegaan en zich nog in handen van de Opdrachtgever bevinden, behoudt Interoffice zich hierbij reeds nu voor alsdan pandrechten voor als bedoeld in artikel 3:237BW tot meerdere zekerheid van alle vorderingen die Interoffice dan uit welken hoofde dan ook, nog tegen de Opdrachtgever mocht hebben. Interoffice is te allen tijde gerechtigd en wordt hierbij door de Opdrachtgever onherroepelijk gemachtigd om de ter vestiging van dit pandrecht benodigde handelingen te verrichten (waaronder uitdrukkelijk begrepen het vestigen van het pandrecht bij authentieke of geregistreerde onderhandse akte) en daarbij ook namens de Opdrachtgever op te treden. De Opdrachtgever verplicht zich op verzoek van Interoffice aan deze verpanding onverwijld zijn medewerking te verlenen.
- De Opdrachtgever is verplicht om de zaken voor de duur van de voorbehouden eigendom tegen brand-, ontploffings- en waterschade alsmede tegen diefstal te verzekeren en de polissen van deze verzekeringen aan Interoffice op de eerste aanzegging ter inzage te geven. Alle aanspraken van de Opdrachtgever op de verzekeraars van de zaken uit hoofde van genoemde verzekeringen zullen, zodra Interoffice te kennen geeft dit te wensen, door de Opdrachtgever aan haar worden verpand op de wijze, aangegeven in artikel 3:239BW, tot meerdere zekerheid van de vorderingen van Interoffice tegen de Opdrachtgever. De laatste twee volzinnen van lid 4 van dit artikel zijn van toepassing.
- Indien de Opdrachtgever met de nakoming van zijn betalingsverplichtingen jegens Interoffice tekortschiet of Interoffice goede grond heeft te vrezen dat hij in de verplichtingen zal tekortschieten, is Interoffice gerechtigd om eigenmachtig en zonder enige aansprakelijkheid jegens de Opdrachtgever, de onder eigendomsvoorbehoud afgeleverde Producten terug te nemen. Na terugneming zal de Opdrachtgever worden gecrediteerd voor de marktwaarde, welke in geen geval hoger kan zijn dan de oorspronkelijke koopprijs, verminderd met de op de terugneming gevallen kosten.
- Interoffice zal in voorkomend geval gerechtigd zijn tot ongehinderde toegang tot de geleverde zaken. De Opdrachtgever zal aan Interoffice alle medewerking verlenen teneinde Interoffice in de gelegenheid te stellen het in lid 1 opgenomen eigendomsvoorbehoud uit te oefenen door terugneming van de geleverde zaken, met inbegrip van de daartoe eventueel benodigde demontage.
Reclamering en garantie
- Reclamering inzake zichtbare gebreken dient de Opdrachtgever onverwijld na ontdekking, doch uiterlijk binnen 14 dagen na de levering middels een schriftelijk gespecificeerde mededeling bij Interoffice te melden. Reclamering van niet zichtbare gebreken dient de Opdrachtgever onverwijld na ontdekking, doch uiterlijk 14 dagen na het verstrijken van de in de leden 5 en 6 bedoelde garantietermijn, middels een schriftelijk gespecificeerde mededeling bij Interoffice te melden.
- Opdrachtgever dient binnen 14 dagen na ontvangst door Interoffice van het beroep op garantie, Interoffice in staat te stellen de desbetreffende zaak te onderzoeken.
- Bij overschrijding van de hierboven genoemde termijnen vervalt elke aanspraak tegen Interoffice ter zake van de betreffende gebreken. Rechtsvorderingen ter zake dienen binnen 1 jaar na de tijdige reclame op straffe van verval aanhangig te worden gemaakt.
- Onverminderd de hierna gestelde beperkingen staat Interoffice in voor zowel de deugdelijkheid van het door haar geleverde product als voor de kwaliteit van het daarvoor gebruikte en/of geleverde materiaal bij normaal gebruik, zulks gedurende een termijn van 12 maanden na de levering zoals deze op grond van artikel 5 lid 2 heeft plaatsgevonden, met uitzondering van alle door Interoffice van derden betrokken Producten en/of onderdelen waarvoor Interoffice dezelfde garantie verstrekt als die welke Interoffice van haar toeleverancier ontvangt, met een maximum van 12 maanden.
- De leden 1 en 3 zijn van overeenkomstige toepassing op gebreken die hun oorzaak uitsluitend of overwegend vinden in ondeugdelijke montage/installatie door Interoffice. Indien montage/installatie van het product door Interoffice plaatsvindt, gaan de in de lid 1 bedoelde termijnen in op de dag dat de montage/installatie door Interoffice is voltooid, met dien verstande dat in dat geval de garantietermijn in ieder geval eindigt indien 12 maanden na levering volgens artikel 5 lid 2 zijn verstreken.
- Buiten de garantie vallen in ieder geval gebreken, die optreden in dan wel geheel of gedeeltelijk het gevolg zijn van:
- de niet-inachtneming door de Opdrachtgever van bedienings- en/of onderhoudsvoorschriften dan wel van gebruik anders dan het voorziene normale gebruik;
- normale slijtage;
- montage/installatie of reparatie door derden en/of de Opdrachtgever;
- de toepassing van enig overheidsvoorschrift inzake de aard of kwaliteit van de toegepaste materialen;
- in overleg met of op uitdrukkelijke instructie van Opdrachtgever aangewende materialen en/of zaken dan wel door of namens de Opdrachtgever aangeleverde dan wel ter bewerking verstrekte materialen en/of zaken;
- materialen, zaken, werkwijzen en constructies, voorzover op uitdrukkelijke instructie van de Opdrachtgever toegepast, alsmede van door of namens de Opdrachtgever aangeleverde materialen en zaken;
- de door Interoffice van derden betrokken onderdelen, voorzover de derde geen garantie aan Interoffice heeft verstrekt.
- Indien de Opdrachtgever niet, niet behoorlijk of niet tijdig voldoet aan enige verplichting, die voor hem uit de met Interoffice gesloten Overeenkomst of uit een daarmee samenhangende overeenkomst voortvloeit, is Interoffice met betrekking tot geen van deze Overeenkomsten tot enige garantie gehouden. Indien de Opdrachtgever zonder voorafgaande schriftelijke goedkeuring van Interoffice tot demontage, reparatie of andere werkzaamheden ter zake van het product overgaat of doet overgaan, vervalt elke aanspraak uit hoofde van garantie.
- Indien Interoffice, om te voldoen aan haar garantieverplichtingen, onderdelen/Producten vervangt, worden de vervangen onderdelen/Producten haar eigendom.
- Indien Interoffice onder de garantie materiaal- en/of constructiefouten heeft laten herstellen of de desbetreffende Producten heeft vervangen, is zij van haar garantieverplichtingen volledig gekweten en zal zij niet tot enige verdere (schade)vergoeding zijn gehouden, tenzij de schade voortvloeit uit opzet of grove schuld van Interoffice, haar werknemers of door haar ingeschakelde derden, of de aansprakelijkheid voortvloeit uit Titel 3 Afdeling 3 Boek 6 BW. Evenmin kan de Opdrachtgever op grond van de gebleken materiaal- en/of constructiefouten ontbinding van de Overeenkomst vorderen, tenzij in redelijkheid van de Opdrachtgever niet kan worden verwacht dat zij de Overeenkomst in stand laat.
Aansprakelijkheid
- De aansprakelijkheid van Interoffice is beperkt tot nakoming van de in artikel 11 omschreven garantieverplichtingen.
- Behoudens grove schuld aan de zijde van Interoffice, de toepasselijkheid van de wettelijke bepalingen betreffende productaansprakelijkheid zoals deze voor het uitvoeren van de betreffende EU-richtlijn zijn vastgesteld, alsmede behoudens het bepaalde in lid 1 is alle aansprakelijkheid van Interoffice, zoals voor (doch niet beperkt tot) bedrijfsschade, andere indirecte schade (waaronder gevolgschade) en schade als gevolg van aansprakelijkheid jegens derden, uitgesloten. Op deze uitsluiting zal geen beroep worden gedaan indien een zodanig beroep in voorkomend geval tot een naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar resultaat zou leiden.
- Zonder op enige wijze af te doen aan het elders in deze algemene voorwaarden bepaalde is Interoffice niet aansprakelijk voor enig gebrek in de levering van de Producten die het gevolg is van de onjuistheid en/of onvolledigheid van de door Opdrachtgever opgegeven gegevens.
- Interoffice is evenmin aansprakelijk voor:
- schending van octrooien, licenties of andere rechten van derden als gevolg van gebruik van door of vanwege de Opdrachtgever verstrekte gegevens;
- beschadiging of verlies, door welke oorzaak ook, van door de Opdrachtgever ter beschikking gestelde grondstoffen, halffabricaten, modellen, gereedschappen en andere zaken.
- Indien Interoffice, zonder voor de montage van de Producten een opdracht te hebben verkregen, wel bij de montage hulp en bijstand – van welke aard ook – verleent, geschiedt dit voor risico van de Opdrachtgever.
- Opdrachtgever vrijwaart Interoffice respectievelijk stelt Interoffice schadeloos ter zake van alle aanspraken van derden tot vergoeding van de schade, waarvoor de aansprakelijkheid van Interoffice in deze voorwaarden in de verhouding met de Opdrachtgever is uitgesloten.
- Interoffice is niet verantwoordelijk voor de bruikbaarheid van Producten voor de Opdrachtgever, alsmede voor enige door het gebruik van Producten veroorzaakte schade, indien Producten door de Opdrachtgever op een andere wijze worden gebruikt of voor een andere toepassing worden aangewend dan vermeld in de productspecificaties.
- Interoffice is niet aansprakelijk voor verstrekte of nog te verstrekken adviezen, tenzij deze uitdrukkelijk voorwerp zijn geweest of zullen worden van een schriftelijke (advies)Overeenkomst indien en voor zover deze Overeenkomst in aansprakelijkheid van Interoffice voorziet.
- De aansprakelijkheid van Interoffice veroorzaakt door tekortkoming in de nakoming van haar verplichtingen is te allen tijde beperkt tot het bedrag dat op de factuur vermeld staat en dat Interoffice in rekening heeft gebracht bij de Opdrachtgever ter zake van de levering van de Producten alsmede tot het bedrag dat door een verzekeraar onder de betreffende verzekering wordt uitgekeerd.
Intellectuele eigendom en knowhow
- Alle intellectuele eigendomsrechten en knowhow in verband met de Producten blijven bij Interoffice berusten, tenzij schriftelijk anders tussen Interoffice en de Opdrachtgever is overeengekomen. Het voorgaande geldt ook in het geval dat Interoffice speciaal voor de Opdrachtgever Producten tot stand brengt en de Opdrachtgever daarvoor heeft betaald.
- Het auteursrecht op door Interoffice verstrekte adviezen, tekeningen, draaiboek, afbeeldingen, modellen, schetsen, inrichtingsvoorstellen, presentaties, productspecificaties en omschrijvingen blijft altijd aan Interoffice voorbehouden.
- Indien Interoffice en de Opdrachtgever schriftelijk overeenkomen dat de intellectuele eigendomsrechten bij de Opdrachtgever berusten verleent de Opdrachtgever Interoffice een onbeperkte, wereldwijde licentie om de betreffende Producten onder eigen naam te produceren en exploiteren, tenzij anders schriftelijk is overeengekomen. Indien zulks schriftelijk is overeengekomen zal Interoffice voor voornoemde exploitatie een vergoeding verschuldigd zijn.
- Indien en zolang de intellectuele eigendomsrechten op de Producten bij Interoffice berusten zal de Opdrachtgever zich onthouden van enige inbreuk op deze intellectuele eigendomsrechten, waaronder begrepen maar niet beperkt tot het registreren van enig intellectueel eigendomsrecht, het claimen van enig intellectueel eigendomsrecht als diens eigendom en het produceren en/of exploiteren van de Producten zonder voorafgaande toestemming van Interoffice.
- Indien en zolang de intellectuele eigendomsrechten bij Interoffice berusten neemt Interoffice alle redelijkerwijs te vergen voorzorgsmaatregelen om te voorkomen dat geleverde Producten in strijd komen met enig in Nederland geldend recht van intellectuele eigendom van derden. Indien desondanks aan Interoffice verwijt valt te maken dat inbreuk op een dergelijk recht wordt gemaakt zal Interoffice, onverminderd de in artikel 12 bepaalde grenzen, naar haar eigen keuze het geleverde tegen creditering van de verwervingskosten terugnemen, zorg dragen dat de Opdrachtgever het geleverde, of een gelijkwaardig ander product, ongestoord kan blijven gebruiken, dan wel de Opdrachtgever vrijwaren voor de kosten van juridische bijstand in verband met de verdediging tegen een dergelijke inbreuk.
- Het in het lid hiervoor bepaalde geldt slechts indien de Opdrachtgever Interoffice binnen 2 maanden nadat de Opdrachtgever van een aanspraak van een in dat lid genoemde derde kennis heeft genomen Interoffice hiervan schriftelijk op de hoogte brengt, Interoffice in staat stelt om zelfstandig voor haar belangen ten opzichte van degene die de rechten van intellectuele eigendom geldend maakt, op te komen en de Opdrachtgever volledige medewerking verleent in verband met de verdediging tegen een dergelijke inbreuk.
- De in de leden hiervoor genoemde maatregelen in geval van inbreuk op een intellectueel eigendomsrecht van een derde zijn de enige maatregelen die Interoffice daaromtrent verplicht zal zijn te nemen, de Opdrachtgever heeft geen andere rechten en/of aanspraken jegens Interoffice in dat verband.
- Opdrachtgever zal zich onthouden van gebruik van door Interoffice geëxploiteerde handelsmerken of gebruik van soortgelijk beeld-, klank-, vorm-, of woordaanduidingen en/of combinaties, ongeacht het al dan niet bestaan van een depot dienaangaande, tenzij het gebruik door Interoffice schriftelijk is toegestaan.
Modellen, gereedschappen, stempels en matrijzen
Tenzij anders overeengekomen blijven modellen, gereedschappen, stempels en matrijzen, welke speciaal voor de Opdrachtgever worden vervaardigd, eigendom van Interoffice, ook al zijn daarvoor kosten in rekening gebracht. Wanneer gedurende 2 jaar op een bepaald artikel door Interoffice geen opdrachten zijn ontvangen en aanvaard, heeft Interoffice het recht de betrokken modellen, gereedschappen, stempels en matrijzen te vernietigen, zonder de betrokken Opdrachtgever hiervan bericht te zenden.
Niet-toerekenbare tekortkoming (overmacht)
- In geval van overmacht heeft Interoffice het recht hetzij nakoming van haar verplichtingen jegens de Opdrachtgever op te schorten, hetzij de Overeenkomst zonder rechterlijke tussenkomst en zonder tot enige schadevergoeding gehouden te zijn jegens de Opdrachtgever of derden, geheel of gedeeltelijk te ontbinden, zulks ter keuze van Interoffice.
- Onder overmacht wordt onder meer verstaan: elke buiten de invloed van Interoffice liggende of elke voor haar redelijkerwijs niet voorziene omstandigheid, die de nakoming van de verplichtingen van de Overeenkomst tijdelijk of blijvend verhindert. Onder dergelijke omstandigheden zijn onder meer begrepen: oorlog, oorlogsgevaar, rellen, of andere verstoringen van de publieke orde, brand, natuurrampen, staking, (beperkende) overheidsmaatregelen, het niet verkrijgen van benodigde vergunningen, bedrijfsstoornissen, alsmede het geheel of gedeeltelijk in gebreke blijven van derden van wie Producten worden ontvangen.
Opschorting, ontbinding
- Indien de Opdrachtgever niet, niet behoorlijk of niet tijdig voldoet aan enige uit een met Interoffice gesloten Overeenkomst voortvloeiende verplichting, dan wel indien het aan ernstige twijfel onderhevig is of de Opdrachtgever in staat is zijn contractuele verplichtingen jegens Interoffice te voldoen, is Interoffice gerechtigd, zonder ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst, hetzij de uitvoering van iedere met de Opdrachtgever gesloten Overeenkomst op te schorten, hetzij deze geheel of gedeeltelijk te ontbinden, zulks zonder dat zij tot enige schadevergoeding gehouden zal zijn en onverminderd de haar verder toekomende rechten.
- Mocht één van partijen surseance van betaling aanvragen of in staat van faillissement worden verklaard, dan heeft de wederpartij het recht om de gesloten Overeenkomsten door schriftelijke kennisgeving te ontbinden, dan wel aan hem de keuze om de nakoming van zijn verplichting op te schorten. Alle aan de tot opzegging gerechtigde partij verschuldigde betalingen worden alsdan dadelijk opeisbaar. Overigens blijven de rechten ter zake van niet-nakoming van verbintenissen onverkort aan de betreffende partij voorbehouden.
Vrijwaring
De Opdrachtgever vrijwaart Interoffice jegens aanspraken van derden, medewerkers van de Opdrachtgever daaronder begrepen, die in verband met de uitvoering van de Overeenkomst schade lijden welke het gevolg is van het handelen of nalaten van de Opdrachtgever of van onveilige situaties in diens organisatie en zal Interoffice schadeloos stellen voor alle kosten, schaden en interesses, die ten laste van Interoffice mochten komen als gevolg van aanspraken van voornoemde derden jegens Interoffice voor de door Interoffice ten behoeve van de Opdrachtgever geleverde Producten, verrichte Diensten en geleverde adviezen, een en ander met inachtneming van de wettelijke bepalingen.
Bewijs
Behoudens tegenbewijs zijn ten aanzien van de (uitvoering van de) Overeenkomst de administratieve gegevens van Interoffice beslissend.
Geschillen
Alle geschillen in aangelegenheden waarop deze Leveringsvoorwaarden van toepassing zijn, worden voorgelegd aan de bevoegde rechter te Groningen, behoudens de bevoegdheid van partijen om een kort geding aanhangig te maken bij de bevoegde rechter in een ander arrondissement.
Toepasselijk recht
Voor alle aangelegenheden waarin deze Leveringsvoorwaarden van toepassing zijn, is uitsluitend Nederlands recht van toepassing. In geval van nietigheid van een of meer bepalingen van deze voorwaarden zullen partijen gebonden zijn door regels van zoveel mogelijk overeenkomstige strekking, welke niet aan nietigheid blootstaan. De toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag is uitdrukkelijk uitgesloten.
Voorrang Nederlandse versie
De Nederlandse versie van deze Leveringsvoorwaarden is bindend en prevaleert boven enige vertaling.
Geheimhouding
Partijen zullen zowel in de precontractuele fase, waaronder mede begrepen het offertestadium, als tijdens de Overeenkomst, als na beëindiging van de Overeenkomst geheimhouding betrachten ten aanzien van alle informatie van vertrouwelijke aard die hen in verband met de aanbieding en Overeenkomst ter kennis komt.
Versie 31 januari 2018